


Pierwsze trzy gry zosta艂y wyprodukowane przez niemieck膮 firm臋 Piranha Bytes. Po wydaniu trzeciej cz臋艣ci JoWooD Entertainment zerwa艂 umow臋 z tw贸rcami gry i stworzenie kolejnych cz臋艣ci zleci艂 Spellbound Entertainment i Trine Games.
Gothic
Pierwsza gra z serii Gothic. 15 marca 2001 roku ukaza艂a si臋 w Niemczech, a 28 marca 2001 roku w Polsce.
Gra toczy si臋 w fikcyjnym 艣wiecie, w kt贸rym od lat toczy si臋 wojna ludzi z orkami. Bohaterem jest m臋偶czyzna zwany przez graczy Bezimiennym, kt贸ry z powodu pope艂nionych zbrodni zosta艂 zes艂any do pracy w kopalni specjalnej magicznej rudy niezb臋dnej do wykuwania broni i zbroi. Z polecenia kr贸la Rhobara II Kolonia, w kt贸rej znajduj膮 si臋 kopalnie, zosta艂a otoczona magiczn膮 barier膮 uniemo偶liwiaj膮c膮 ucieczk臋. Pierwszym zadaniem Bezimiennego jest dostarczenie listu do siedziby mag贸w ognia w Starym Obozie.
Gothic II.
Druga gra z serii Gothic. W Niemczech jej premiera nast膮pi艂a 23 listopada 2002 roku, a w Polsce 29 listopada tego samego roku. Gra ta jest bezpo艣rednio zwi膮zana z cz臋艣ci膮 poprzedni膮.
Bezimienny po wygnaniu 艢ni膮cego w poprzedniej cz臋艣ci gry zostaje uratowany przez maga Xardasa kt贸ry przeteleportowa艂 go z 艣wi膮tyni 艣ni膮cego gdzie le偶a艂 pod stert膮 g艂az贸w do swojej wie偶y. Dowiedziawszy si臋, 偶e bariera otaczaj膮ca G贸rnicz膮 Dolin臋 zosta艂a zniszczona, otrzymuje zadanie zdobycia amuletu zwanego Okiem Innosa. Amulet ten jest niezb臋dny do pokonania smok贸w, kt贸re przyby艂y na wezwanie 艢ni膮cego. Niestety uciekinierzy z Kolonii Karnej spowodowali wzmo偶one kontrole stra偶nik贸w miejskich, przez co zadanie Bezimiennego staje si臋 ci臋偶sze.
Gothic II: Noc Kruka.
Gothic II: Noc Kruka to oficjalny dodatek do gry Gothic II. Wydany zosta艂 22 sierpnia 2003 roku w Niemczech, swoj膮 premier臋 w Polsce mia艂 20 stycznia 2005 roku. Do zainstalowania dodatku niezb臋dna jest podstawowa wersja gry.
Dodatek wprowadza Bezimiennego w nowy 艣wiat zwany Jharkendar. Jharkendar to wyspa mieszcz膮ca si臋 na p贸艂nocnym wschodzie od miasta Khorinis. Wyspa jest zamieszkiwana g艂贸wnie przez dzikie zwierz臋ta, ale znajduj膮 si臋 tam tak偶e dwa obozy: bandyt贸w i pirat贸w. Zadaniem Bezimiennego jest pomoc magom wody, kt贸rzy s膮 zaniepokojeni trz臋sieniami ziemi nawiedzaj膮cymi okoliczne tereny. Bezpo艣rednio po przybyciu bohater dowiaduje si臋, 偶e za te anomalie odpowiada jeden z mieszka艅c贸w upad艂ej Kolonii Karnej, Kruk.
Gothic 3.
Gothic 3 jest kolejn膮, trzeci膮 gr膮 serii Gothic. Nawi膮zuje bezpo艣rednio do historii Bezimiennego z Gothic II. Premiera gry w Polsce nast膮pi艂a 3 listopada 2006 roku.
Historia Bezimiennego rozpoczyna si臋 po przybyciu na Myrtan臋. Staje si臋 jasne, 偶e kraj zosta艂 niemal偶e ca艂kowicie zdominowany przez ork贸w. Z艂o艣膰 Bezimiennego pot臋guje fakt, 偶e jego mentor, Xardas, wykorzysta艂 go do zabicia Smoka O偶ywie艅ca w Dworze Irdorath. Los bohatera nie jest znany, jego przysz艂o艣膰 zale偶y od tego, po kt贸rej stronie si臋 opowie. Bezimienny mo偶e pod膮偶a膰 drog膮 Innosa, Beliara lub Adanosa. Ko艅cowa cz臋艣膰 gry zale偶y od tego, po czyjej stronie stanie bohater.
Gothic 3: Zmierzch Bog贸w.
Gothic 3: Zmierzch Bog贸w to oficjalny dodatek do Gothic 3. Swoj膮 premier臋 w Polsce mia艂 5 grudnia 2008 roku.
Bezimienny przypatruj膮c si臋 losom Myrtany widzi jak ca艂y kraj jest bliski rozpadu. Orkowie niemal偶e codziennie napadaj膮 na kupc贸w a kraj podzielony pomi臋dzy r贸偶nych w艂adc贸w jest bliski rebelii. G艂贸wny konflikt toczy si臋 mi臋dzy Gornem zarz膮dzaj膮cym Goth膮 a Thorusem zarz膮dzaj膮cym Trelis. Bezimienny nie mog膮c patrze膰 na podzielony kraj postanawia zjednoczy膰 Myrtan臋 i przywr贸ci膰 jej dawn膮 艣wietno艣膰.
Arcania: Gothic 4.
ArcaniA: Gothic 4 jest czwart膮 gr膮 i sz贸stym produktem z serii Gothic. Swoj膮 premier臋 w Polsce mia艂a 15 pa藕dziernika 2010 roku.
Akcja gry rozpoczyna si臋 10 lat po zako艅czeniu wydarze艅 ze Zmierzchu Bog贸w. G艂贸wny bohater nie posiada imienia, ale nie jest to ten sam Bezimienny co wcze艣niej. Stary Bezimienny dalej jest kr贸lem i rz膮dzi krajem jako Rhobar III. Nowym zadaniem jest pokonanie Xeshy i wyzwolenie Rhobara III od mocy 艢ni膮cego.
Pod wzgl臋dem mechaniki Arcanii bli偶ej do hack'n'slasha ni偶 wcze艣niejszych cz臋艣ci. Zrezygnowano te偶 z wielu flagowych element贸w serii jak chocia偶by postaci nauczycieli i regeneruj膮cych zdrowie w艂a艣ciwo艣ci snu. Lokacje s膮 wyra藕nie mniejsze, a postaci niezale偶nych nie mo偶na zabi膰.
Seria Gothic s艂ynie tak偶e z pi臋knego soundtracku: