Macie artykuł z opisem sytuacji przez świadka.
o2.pl/informacje/na-oczach-dziecka-straszne-sceny-w-lodzi-zrobie-wszys...
Poniżej, zdjęcie skrzyżowania ulic: Karpackiej i Paderewskiego w Łodzi, gdzie miało miejsce potrącenie rowerzystki. Jak widać, widoczność jest bardzo dobra i nic jej nie ogranicza - z daleka widać pieszych i rowerzystów. Przed skrzyżowaniem, znajdują się znaki: A-7 wraz ze znakiem C-5 i tabliczką "nie dotyczy MPK", przed samym przejazdem rowerowym i przejściem dla pieszych, znak D-6b oraz, na jezdni, znak P-14, a za przejściem, znak P-13.
Przypominam wszystkim niedouczonym zjebom, że rowerzystów obowiązuje, m.in. następujący przepis PoRD:
Art. 3. [Zasady zachowania na drodze]
1. Uczestnik ruchu i inna osoba znajdująca się na drodze są obowiązani zachować ostrożność albo gdy ustawa tego wymaga - szczególną ostrożność, unikać wszelkiego działania, które mogłoby spowodować zagrożenie bezpieczeństwa lub porządku ruchu drogowego, ruch ten utrudnić albo w związku z ruchem zakłócić spokój lub porządek publiczny oraz narazić kogokolwiek na szkodę. Przez działanie rozumie się również zaniechanie.
Kierujących pojazdami, obowiązuje, m.in.:
Art. 27. [Zachowanie kierującego przed i na przejeździe dla rowerzystów]
1. Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejazdu dla rowerów, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa kierującemu rowerem, hulajnogą elektryczną lub urządzeniem transportu osobistego oraz osobie poruszającej się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch, znajdującym się na przejeździe.
1a.
Kierujący pojazdem, który skręca w drogę poprzeczną, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa kierującemu rowerem, hulajnogą elektryczną lub urządzeniem transportu osobistego oraz osobie poruszającej się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch, jadącym na wprost po jezdni, pasie ruchu dla rowerów, drodze dla pieszych i rowerów, drodze dla rowerów lub innej części drogi, którą zamierza opuścić.
Obowiązuje też, ogłoszone na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy PoRD, Rozporządzenie Ministrów Infrastruktury oraz Spraw wewnętrznych i Administracji w sprawie znaków i sygnałów drogowych, :
§ 5. Skrzyżowania dróg
5. Znak A-7 „ustąp pierwszeństwa” ostrzega o skrzyżowaniu z drogą z pierwszeństwem. Znak A-7 znajdujący się w obrębie
skrzyżowania dotyczy tylko najbliższej jezdni, przed którą został umieszczony.
6. Przepis ust. 5 stosuje się odpowiednio do znaku A-7 umieszczonego przed torowiskiem pojazdów szynowych lub
w innych miejscach przecinania się kierunków ruchu.
Rowerzyści twierdzą, że na podstawie właśnie ustępu 6., w odniesieniu do przejazdów rowerowych, zachodzi przecinanie się kierunków ruchu. Wobec tego, wydawać by się mogło, że kierujący pojazdem na drodze podporządkowanej, powinien ustąpić pierwszeństwa rowerzystom znajdującym się na ddr jeszcze przed ich wjazdem na przejazd. Jest to jednak sprzeczne z aktualnie obowiązującym brzmieniem art. 27 ust 1 PoRD, stanowiącego część rozdziału 7 [Przecinanie się kierunków ruchu]. Ustawodawca, celowo w tym rozdziale umieścił art 27, o zachowaniu kierujących na przejazdach rowerowych. Rowerzysta jadący po ddr, ma pierwszeństwo jeszcze przed wjazdem na przejazd, ale tylko w odniesieniu do art. 27 ust. 1a. Natomiast § 5. ust. 6 rozporządzenia, ma zastosowanie w przypadku, gdy występuje skrzyżowanie jezdni, wyłącznie z drogą dla rowerów (bez przejazdu rowerowego) i uzasadnione jest umieszczenie znaku A-7 (np. z powodu złej widoczności - na ogół wystarczy stosowanie się do art.27 ust. 3. PoRD "Kierujący pojazdem, przejeżdżając przez drogę dla pieszych i rowerów lub drogę dla rowerów, jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa kierującemu rowerem, hulajnogą elektryczną lub urządzeniem transportu osobistego oraz osobie poruszającej się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch"). Można też go stosować, np., gdy występuje skrzyżowanie dróg rowerowych i udzielone jest pierwszeństwo jadącym z jednego z kierunków.
Odnośnie w/w potrącenia - moim zdaniem, zabrakło rozsądku obojgu kierującym. Kierujący samochodem, nie zachował należytej ostrożności i nie zwolnił dostatecznie przed przejazdem rowerowym, a kierująca rowerem, również nie zachowała ostrożności, niewystarczająco obserwując poruszające się po jezdni pojazdy. Winni zdarzenia, byli oboje. Przy czym, zachowanie kierującego samochodem po zdarzeniu, tj. nieudzielenie pomocy poszkodowanej, wymaga na pewno należytego potraktowania przez sąd.